Gorzów Przystań
Dziś jest: 23 Września 2020        Imieniny: Tekla, Bogusław
template_cień


mt_ignore:
mt_ignore:
Komunikacja PDF Drukuj Email
czwartek, 19 stycznia 2012 11:21

5.1.Drogownictwo

Obecny układ komunikacyjny Gorzowa Wlkp. powstał kilkadziesiąt lat temu. Głównymi elementami układu komunikacyjnego są dwie przecinające się drogi krajowe nr 3 i nr 22. Układ komunikacyjny miasta powiązany jest przeprawą mostową przez rzekę Wartę i kanał Ulgi.
Na przestrzeni kilkudziesięciu lat nie powstał żaden nowy element sieci drogowej, który odciążyłby śródmieście miasta. Doprowadziło to do sytuacji, w której każdy przejazd musi odbywać się poprzez centrum. Rozwój miasta w okresie powojennym i powstawanie nowych osiedli nie doprowadziły do wytworzenia zmiany układu komunikacyjnego. Powstawały jedynie ulice osiedlowe o lokalnym charakterze. Po roku 1975 wprawdzie powstały zalążki przyszłych obwodnic, lecz żadne zadanie nie zostało sfinalizowane w całości. Stan taki doprowadził w konsekwencji do wyczerpania się rezerw powierzchni ulic, co może niebawem doprowadzić do całkowitego paraliżu komunikacji w centrum miasta. Już obecnie każde chwilowe zatrzymanie potoku ruchu w centrum miasta powoduje okresowe zablokowanie ruchu o skutkach odczuwalnych nie tylko w centrum miasta.
Zaległości w budowie nowych tras komunikacyjnych oraz remontów istniejących ulic sięgają dziesięcioleci. Bardzo ważnym elementem układu komunikacyjnego miasta są obie przeprawy mostowe. W wyniku posiadanych ekspertyz stanu technicznego oba mosty poddano stosownym remontom.
Układ komunikacji kołowej miasta składa się z 225,5 km dróg.
Liczba miejsc parkingowych na terenie miasta jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców i osób przyjezdnych. Szczególny niedobór występuje w centrum miasta, gdzie wydzielonych jest dotychczas 420 miejsc parkingowych. Ograniczona liczba miejsc parkingowych jest jednym z powodów, dla których funkcjonuje strefa płatnego parkowania, której zadaniem jest zwiększenie dostępności centrum przez zwiększenie rotacji pojazdów.
Wobec istniejącej sytuacji wykonano kompleksowa analizę układów drogowych Miasta na rok 1999 wraz z prognozami jego rozwoju do roku 2020 wskazującą jednocześnie w pięcioletnich okresach zmiany przepustowości ulic przy założeniu wzrostu ilości pojazdów oraz dalszej urbanizacji Gorzowa. Powyższe pozwala na podjęcie prac planistycznych dotyczących stworzenia harmonogramu inwestycyjnych zadziałań drogowych, realizacja których spowoduje rozwiązanie przedstawionych wyżej oraz perspektywicznych problemów komunikacyjnych Gorzowa Wlkp.

5.2.Transport


5.2.1.Komunikacja tramwajowa

Długość linii tramwajowych wynosi 22,4 km, z czego większość (około
95 %) to trasy dwutorowe.
Trasy jednotorowe zlokalizowane są w ul. Sikorskiego, Dworcowej i Pomorskiej.
Istotnym utrudnieniem obok tras jednotorowych jest brak pełnej segregacji poziomej części tras tramwajowych od ruchu kołowego.
Do najważniejszych odcinków tras tramwajowych, których tory ułożone są bezpośrednio w jezdni ulic należą: ulica Sikorskiego od skrzyżowania z ul. Dworcową do początku Alei 11-go Listopada, Mieszka I-go od ul. Borowskiego do Roosevelta, ulica Warszawska i Podmiejska.

5.2.2.Komunikacja autobusowa

Komunikacja autobusowa traktowana początkowo jako uzupełnienie sieci tramwajowej obecnie przejęła około 65 % wszystkich przewozów komunikacji zbiorowej.
Generalną zasadą budowy układu linii autobusowych jest ich poprowadzenie poza zasięgiem trakcji tramwajowej i jako linie dowozowe.

5.2.3.Komunikacja autobusowa pozamiejska

Położenie Gorzowa Wlkp. na szlaku komunikacyjnym między Europą Północną i Południową oraz między Berlinem i Centralną Polską powoduje, że miasto coraz częściej postrzegane jest jako ważny węzeł komunikacyjny. Największym przewoźnikiem, od kilkudziesięciu lat mającym w zasadzie monopol na zbiorowy przewóz osób, jest Państwowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. Przedsiębiorstwo w zależności od potrzeb społecznych dostosowywało długość swoich linii komunikacyjnych oraz częstotliwość przejazdów.
Długość linii komunikacji autobusowej PKS Gorzów w km.

Wyszczególnienie  1990  1991  1994  1995  1997
Długość połączeń pomiędzy Gorzowem a innymi miastami  1 106  1 086  1 253  1 471  1241
Źródło: dane PKS w Gorzowie Wlkp.

Mimo rozbudowy długości linii komunikacyjnych przedsiębiorstwo nie prowadzi komunikacji zagranicznej.
W rezultacie na koniec 1997 roku PKS w Gorzowie Wlkp. miało bezpośrednie połączenie m. in. z miastami: Legnicą, Poznaniem, Szczecinem, Wrocławiem, Zieloną Górą, Żarami, Głogowem i Kudową Zdrojem przez Wrocław.

5.2.4.Transport kolejowy

Podstawowa oś komunikacji kolejowej w Gorzowie Wlkp. stanowi linia Krzyż-Kostrzyn, biegnąca ze wschodu na zachód po północnym brzegu rzeki Warty. Jest to linia pierwszorzędna, dwutorowa niezelektryfikowana.
Ze stacji Gorzów Główny poprzez most na Warcie i kanale Ulgi odchodzi linia Gorzów - Zbąszynek. Linia ta jest linią pierwszorzędną jednotorową, niezelektryfikowaną. Ze stacji Gorzów odchodzi linia znaczenia lokalnego do Myśliborza - obecnie zawieszona.
Przez teren miasta przebiegają linie kolejowe o długości 33 kilometrów. Są to linie normalnotorowe, niezelektryfikowane i w 11 kilometrach dwutorowe. Z ogólnej długości linii kolejowych ponad połowa to jest 17 kilometrów ma znaczenie pierwszorzędne, a pozostała część drugorzędne. Przez miasto nie przebiegają linie magistralne.
W Gorzowie Wlkp. znajduje się 6 stacji i przystanków kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich i towarowo - przeładunkowych. Aktualnie Gorzów Wlkp. posiada bezpośrednie powiązania kolejowe:
- w obrocie pasażerskim na trasie:
Gorzów Wlkp. - Poznań Główny,
Gorzów Wlkp. - Warszawa Wschodnia,
Gorzów Wlkp. - Zbąszynek,
Gorzów Wlkp. - Piła,
Gorzów Wlkp. - Kostrzyn,
Gorzów Wlkp. - Bydgoszcz.
W ostatnich latach zlikwidowano bezpośrednie połączenia z Tczewem, Szczecinem Niebuszewo i Berlinem Licht.
- w obrocie towarowym - ze stacjami: Strzelce Krajeńskie Wschód, Strzelce Krajeńskie Miasto, Myślibórz, Gorzów - Zieleniec, Kostrzyn przez Witnicę.
Stan techniczno - eksploatacyjny linii kolejowych i stacji przeładunkowych ocenia się jako przeciętny.

5.2.5.Drogi wodne

Rzeka Warta przepływając przez Gorzów Wlkp. stanowi drogę wodną łączącą Odrę z Wisłą poprzez Noteć i Kanał Bydgoski, co umożliwia komunikację wodną Poznania i Konina z zespołem portowym Szczecin – Świnoujście.
Rzeka uregulowana jest tamami regulacyjnymi i nie posiada innych urządzeń hydrotechnicznych na swoim brzegu.
Warunki żeglugowe na odcinku Kostrzyn – Santok są stosunkowo dobre, gdyż ta część rzeki Warty zasilana jest wodami Noteci.
Z uwagi na liczne i ostre zakola i łuki o małych promieniach żegluga
ograniczona jest parametrem długości i zestawu pchanego do 95 m.
Stosunkowo dobre głębokości w granicach 1,40 m występują tylko w okresie wiosennym. Maksymalna nośność taboru wynosi 550 ton. Głębokość przy niskich stanach wody kształtuje się na poziomie 1,10 m, a przy średnich - 1,60 m. Szerokość trasy regulacyjnej wynosi 92 m.
Istniejące warunki wodne i nabrzeża stanowią o możliwości rozwoju transportu wodnego.

 

Wpisany przez Kulczynski   
 
AddThis Social Bookmark Button

Komunikaty

Komunikat Słowianki o zamknięciu basenów
poniedziałek, 14 grudnia 2015
Porozmawiaj z notariuszem o…...
wtorek, 17 listopada 2015
Unieważnienie konkursu
piątek, 28 sierpnia 2015
Komisje Rady Miasta
czwartek, 16 lipca 2015
PWiK informuje
czwartek, 02 kwietnia 2015
Więcej komunikatów...

Zwyczajni nadzwyczajni

O wystrzałowej pasji z Jackiem Rok

Strzelają, biegają w mundurach, naśladują żołnierzy i symulują wszelkie działania wojenne. Z  dowódcą Gorzowskiej Grupy...

O duszy i organach z Lechem Skibińskim

Pracował w gorzowskiej Katedrze jako organista. W instrumencie szuka duszy i ukrytych tajemnic. W Gorzowie miał swój zakład,...

Więcej artykułów…

Czy wiesz...

dokąd prowadzą Schody Donikąd?

Choć mówi się o nich Schody Donikąd, tak naprawdę prowadzą do Parku Siemiradzkiego, amfiteatru i do altan widokowych...

co robi Kucharz na wodzie?

Odpowiedź na to pytanie powinna być dla gorzowian prosta i oczywista... Bo Kucharz wiosłuje!
Kucharz czyli Tomasz Kucharski...

Więcej artykułów…

Uwaga, www.gorzow.pl/przystan korzysta z plików cookie, aby dowiedzieć się więcej na ich temat oraz poznać sposoby zarządzania nimi wejdź na stronę Opcje prywatności.

Akceptuję wszystkie pliki cookie z www.gorzow.pl