Gorzów Przystań
Dziś jest: 12 Sierpnia 2020        Imieniny: Klara, Lech, Julian
template_cień


mt_ignore:
mt_ignore:
Strona główna Strona główna Rozwój Miasta Opracowania, opinie i projekty Promocja rozwoju transgranicznych połączeń kolejowych
Promocja rozwoju transgranicznych połączeń kolejowych PDF Drukuj Email
poniedziałek, 07 listopada 2011 15:22
Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image /home/umgorzow/domains/umgorzow.provector.pl/public_html/archiwumages/DSCF3400.jpg
There was a problem loading image /home/umgorzow/domains/umgorzow.provector.pl/public_html/archiwumages/DSCF3400.jpg

Herb Miasta Gorzowa Wlkp.Pro Europa Viadrina

Całkowita wartość projektu według złożonego wniosku aplikacyjnego to 44.780,00 PLN,
w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego IW INTERREG
III A w wysokości 75 proc. wydatków kwalifikowanych tj. 33.585,00 PLN, 15 proc. udział własny Beneficjenta 6.717,00 PLN, 10 proc. dotacja z budżetu państwa 4.478,00 PLN.
Mikroprojekt zakładał przeprowadzenie analizy dotyczącej możliwości udrożnienia połączeń kolejowych na linii Krzyż -Gorzów - Kostrzyn z połączeniami na linii Kostrzyn - Berlin, która stanowić ma zespół dyrektyw dla Polskich Kolei Państwowych Przewozy Regionalne dotyczących możliwości lepszego skomunikowania połączeń na linii Krzyż - Gorzów - Kostrzyn obsługiwanej przez PKP PR z połączeniami Kostrzyn - Berlin Lichtenberg obsługiwanymi przez niemiecki NEB.
Projekt skierowany był do przedstawicieli samorządów oraz władz transportowych landów Berlina i Brandenburgii oraz woj. lubuskiego, a także do przedstawicieli firm przewozowych (przede wszystkim PKP), co dało możliwość wywołania efektu przez przygotowany w ramach projektu dokument.

 


DSCF3400.jpg25 października 2007r. w sali sesyjnej Urzędu Miasta Gorzowa odbyła się konferencja podsumowująca projekt „Promocja rozwoju transgranicznych połączeń kolejowych”.
Liderem przedsięwzięcia było miasto Gorzów, a partnerem ze strony niemieckiej Müncheberg, leżące również przy linii kolejowej Berlin - Krzyż - Królewiec. W organizację zarówno konferencji, jak i całego projektu zaangażowane było także Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych, którego głównym celem jest rozwój bezpośrednich transgranicznych połączeń kolejowych pomiędzy Berlinem a Gorzowem i dalej Krzyżem Wlkp. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III A, budżetu państwa oraz miasta Gorzowa.
W konferencji podsumowującej projekt wzięli udział m.in. przedstawiciele samorządów leżących wzdłuż interesującej nas linii kolejowej, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego – instytucji organizującej kolejowe przewozy pasażerskie w naszym regionie, przedstawiciele polskich i niemieckich przedsiębiorstw kolejowych, a także członkowie instytucji wchodzących w skład Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych Linia Kolejowa Berlin - Gorzów - Krzyż.

W ramach konferencji została zaprezentowana, opracowana na zlecenie Urzędu Miasta Gorzowa „Analiza dotycząca możliwości udrożnienia połączeń na linii Krzyż – Gorzów Wlkp. - Konstrzyn z połączeniami na linii Kostrzyn – Berlin” sporządzona przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei. W dokumencie tym niezależni specjaliści przedstawili możliwości rozwoju pasażerskich połączeń kolejowych na linii Krzyż - Gorzów - Kostrzyn, a także możliwości ułatwienia podróży przez granicę w obecnych warunkach prawnych. Dokonany został także przegląd techniczny linii kolejowej Kostrzyn – Krzyż. W analizie wskazano jednoznacznie, że linia kolejowa Kostrzyn - Gorzów - Krzyż posiada znaczny potencjał, ale jego wykorzystanie wymaga podjęcia konkretnych decyzji. Zaprezentowana analiza wzbudziła żywe zainteresowanie i dyskusję. Spierano się m.in. o przyszły charakter omawianej linii, czy powinna ona służyć bardziej przewozom lokalnym, czy też należy nadać jej wyższą rangę. Z kolei przedstawiciel PKP Przewozy Regionalne p. Jakubowski podkreślał wagę powstawania tego typu opracowań zarówno dla prac bieżących, np. nad rozkładem jazdy, jak i dla ustalania długoplanowej strategii. Głos zabrał również dyrektor Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej Stanisław Owczarek, który wskazywał z jednej strony na możliwości wykorzystania tej linii i duże zainteresowanie nią ze strony środowisk gospodarczych, a z drugiej – na potrzebę modernizacji i dostosowania rozkładów jazdy do potrzeb przedsiębiorczych gorzowian.

Podczas konferencji został wygłoszony wykład „Połączenie linii kolejowej Berlin – Gorzów Wlkp. - Krzyż Wlkp. z Lotniskiem Międzynarodowym Berlin – Brandenburgia” przygotowany przez Matthiasa Bittiga z Uniwersytetu Technicznego w Cottbus, gdzie dokonano również analizy możliwości rozwoju linii kolejowej Berlin - Gorzów - Krzyż. Wnioski niemieckich naukowców były w wielu punktach zbieżne z opiniami pracowników Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. Podkreślano zarówno perspektywy stojące przed tą linią, jak i zwracano uwagę na fakt, że planowane lotnisko Berlin – Brandendurgia może stanowić okno nie tylko na Europę, ale i na cały świat dla mieszkańców Gorzowa i województw lubuskiego, zachodniopomorskiego, czy części wielkopolskiego.
Inicjatywa powyższa jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do bezpośredniego połączenia Berlin - Gorzów - Krzyż.

Iwona Olek
Krzysztof Karwatowicz

 

interreg

Projekt współfinansowany ze środków 
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 
oraz ze środków Budżetu Państwa

 

Wpisany przez Kulczynski   
Poprawiony: wtorek, 03 kwietnia 2012 12:54
 
AddThis Social Bookmark Button

Komunikaty

Komunikat Słowianki o zamknięciu basenów
poniedziałek, 14 grudnia 2015
Porozmawiaj z notariuszem o…...
wtorek, 17 listopada 2015
Unieważnienie konkursu
piątek, 28 sierpnia 2015
Komisje Rady Miasta
czwartek, 16 lipca 2015
PWiK informuje
czwartek, 02 kwietnia 2015
Więcej komunikatów...

Zwyczajni nadzwyczajni

O sprzedawaniu pasji z Tomkiem Frankiem
Tomek Frank, rocznik 79. Już na samą myśl o koszykówce świecą mu się oczy i może opowiadać o niej godzinami. Wraz z grupą...
O sztuce patrzenia z Krzysztofem Grygielem
Dziś zdjęcia robimy wszyscy, w ilościach niemal hurtowych. Nie czując się ograniczeni długością kliszy, fotografujemy seriami...
Więcej artykułów…

Czy wiesz...

gdzie gromadziła się landsberska masoneria?

Od 1810 roku siedziba Loży Wolnomularskiej Św. Jana pod Czarnym Orłem mieściła się przy ulicy Sikorskiego nr 21, w...

dokąd prowadzą Schody Donikąd?

Choć mówi się o nich Schody Donikąd, tak naprawdę prowadzą do Parku Siemiradzkiego, amfiteatru i do altan widokowych...

Więcej artykułów…

Uwaga, www.gorzow.pl/przystan korzysta z plików cookie, aby dowiedzieć się więcej na ich temat oraz poznać sposoby zarządzania nimi wejdź na stronę Opcje prywatności.

Akceptuję wszystkie pliki cookie z www.gorzow.pl