Logo: Gorzów

Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego
ul. Sikorskiego 3-4
66-400 Gorzów Wielkopolski
tel. +48 95 735 55 00

Logo: BIP
...
swieta
Głosowanie Miasto Roku 2017
mos-polityka strachu 8 gru
mos-12.12
Drzewa
moc-16.12
dęta 29.12
ZIT
Twoja przeglądarka nie może wyświetlić obiektu - pogoda

Informacje

Narzędzia i usługi



Kalendarz imprez

Kultura

Dlaczego jest raczej nic niż coś

Miejski Ośrodek Sztuki i Galeria Propaganda zapraszają 16 grudnia 2017 roku o godzinie 17.00 na otwarcie wystawy "Dlaczego jest raczej nic niż coś".
 
 
 
 
Wystawa Pawła Kowalewskiego pt. Dlaczego jest raczej nic niż coś jest autorskim podejściem do problemu wystawy retrospektywnej. Cechą charakterystyczną twórczości Pawła Kowalewskiego jest to, że można w jej historii wydeptywać wiele równoległych ścieżek, które mają swoja ujmującą autonomię. Każda z nich jednak jest opowieścią o wszechstronnej praktyce artystycznej o niezwykłej spójności. W przypadku tej wystawy motywem przewodnim stają się prace, które kwestionują umowny status przedstawianych rzeczy. Jednocześnie jest to pierwsza wystawa Pawła Kowalewskiego, na której zobaczymy wspólnie prace z lat 80 oraz prace najnowsze.
 
Paweł Kowalewski urodził się w 1958 roku w Warszawie. W latach 1978–1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 roku pracuje jako adiunkt na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1982 roku (wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem) założył formację artystyczną Gruppa; aktywnie uczestniczył we wszystkich jej wystawach i akcjach, był również współwydawcą jej pisma „Oj dobrze już”. Twórczość Kowalewskiego jest zróżnicowana gatunkowo – obejmuje malarstwo na płótnie i na papierach, wycinanki, rzeźbę (drobne formy w modelinie, gablotki), instalacje i ready-mades. Charakterystyczne dla jego stylu są konceptualno-dadaistyczne komentarze, którymi artysta opatrywał swoje prace. Doczepiane do płócien szarfy, wyeksponowane tytuły wykorzystywał jako kontrapunkt do rzeczywistości przedstawionej, miejsce służące komentarzom na temat aktualnych wydarzeń historycznych czy politycznych. Te ostatnie, obok problematyki ogólnoegzystencjalnej, stanowiły niezwykle ważny punkt odniesienia dla twórczości Kowalewskiego. Kilka obrazów z tego właśnie nurtu stało się ikonami malarstwa lat osiemdziesiątych (Mon cheri bolsheviq). Od lat dziewięćdziesiątych tworzył serie kolaży, w których skupił się na estetyce codzienności: Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem, Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa.
 
kurator: Jacek Sosnowski

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją